ACRE




    Studii



    DEZVOLTARE DURABILA



    PLANUL DE DEZVOLTARE DURABILA A JUDETULUI PRAHOVA IN PERIOADA 2007-2013


    Dezvoltarea durabila si echilibrata a judetului Prahova reprezinta pentru Consiliul judetean dezideratul fundamental al activitatii sale astfel incat aceasta entitate administrativa a Romaniei sa devina o zona competitiva la nivel regional, national si european, cu o economie dinamica si diversificata.

    cursuri evaluator Modernizarea infrastructurii judetului este cu siguranta cel mai valoros lucru pe care administratia judeteana il poate face pentru atenuarea disparitatilor existente intre mediul urban si cel rural, pentru a asigura locuitorilor judetului sansa afirmarii personale si accesul la o viata decenta si pentru a imbunatati climatul de afaceri. Infrastructura adecvata dinamizeaza dezvoltarea economiei si integrarea in pietele nationale si internationale.

    Cresterea economica este cel mai important indicator pentru gradul de dezvoltare al judetului. Din acest motiv crearea unei economii competitive este factorul cheie in modernizarea judetului. La fundamentarea "Planului de dezvoltare durabila a judetului Prahova in perioada 2007-2013", Consiliul Judetean Prahova porneste de la premisa indeplinirii standardelor pe care trebuie sa le atinga infrastructura, utilitatile si celelalte servicii publice care, in conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001, intra in competentele directe ale administratiei judetene si locale, pentru perioada de post aderare la Uniunea Europeana. Ratiunea elaborarii Planului este aceea de a stabili directiile de alocare a fondurilor publice pentru investitii cu impact semnificativ asupra dezvoltarii economice si sociale.

    Obiectivul strategic: utilizarea eficienta a tuturor resurselor fizice si umane in scopul dezvoltarii unei economii performante in corelatie cu conservarea mediului si patrimoniului, care sa conduca pe termen lung la armonizarea coeziunii economice si sociale.

    Orientarea de baza a planului o constituie potentarea punctelor tari in vederea valorificarii capacitatii de crestere a acestora si minimizarea efectelor punctelor slabe prin eliminarea factorilor care franeaza dezvoltarea. Planul de dezvoltare durabila a judetului Prahova este conceput si elaborat cu respectarea obiectivelor strategice stabilite la nivel national si la nivel regional, fiind un instrument de prioritizare a investitiilor publice.

    Obiectivele specifice se incadreaza in prevederile Programului Operational Regional si a Programelor Operationale Sectoriale iar prioritatile si masurile precum si detalierea actiunilor in cadrul acestora s-au stabilit tinand cont de necesitatile judetului. In esenta, prin acest plan se urmareste implementarea unui sistem coerent de masuri care sa permita o dezvoltare echilibrata a judetului prin promovarea prioritara a proiectelor relevante de infrastructura si utilitati publice pentru zonele in dificultate, creand conditii favorabile mediului de afaceri si accesibilitate pentru toti locuitorii judetului la o viata civilizata.

    In vederea accesarii fondurilor structurale planificate pentru perioada 2007-2013 prin programele finantate de Uniunea Europeana, Consiliul Judetean Prahova urmareste realizarea unui pachet de proiecte, rezultate dintr-o planificare coordonata a politicilor publice si o crestere a capacitatii organizationale si umane, in contextul respectarii capitolelor din Acquis-ul comunitar incheiate de Romania in vederea aderarii la Uniunea Europeana.
    Coordonarea politicilor economice si sociale solicita noi modele de management si noi instrumente de planificare, care intr-un cadru concurential, nu pot fi realizate numai prin mobilizarea resurselor locale ale entitatilor administrative.
    cursuri formator In acest sens Consiliul Judetean Prahova, in parteneriat cu administratiile locale si serviciile deconcentrate la nivelul judetului are in politica proprie realizarea Planului de dezvoltare durabila a judetului pornind de la premisa indeplinirii standardelor pe care trebuie sa le atinga infrastructura, utilitatile si serviciile publice pentru perioada post aderare, in concordanta cu principiile Politicii de Coeziune a Uniunii Europene.

    Formularea planului se face cu respectarea principiului obligativitatii integrarii in planurile elaborate la nivel national, regional si local, a principiului planificarii orientate catre rezolvarea problemelor comunitatilor in contextul eficientei, durabilitatii si implicarii comunitatii in luarea deciziilor privind dezvoltarea locala. Cadrul legislativ existent ofera administratiei publice locale posibilitatea realizarii de planuri de dezvoltare durabila a localitatilor in conformitate cu competentele de planificare si instrumentele cu care administratia poate atinge obiectivele de dezvoltare economico-sociala, de protectie si de valorificare a mediului construit si natural.

    "Planul de dezvoltare durabila a judetului Prahova in perioada 2007-2013" reprezinta elementul care fundamenteaza accesul la instrumentele structurale ale Uniunii Europene (fonduri structurale si de coeziune) dupa data aderarii Romaniei, ca stat membru. De asemenea, reprezinta un instrument de prioritizare si coordonare a investitiilor publice pentru dezvoltarea durabila a judetului.
    Ratiunea elaborarii Planului este de a stabili directiile de alocare a fondurilor publice pentru investitiile cu impact semnificativ asupra dezvoltarii economice si sociale a judetului, in scopul diminuarii decalajelor existente fata de entitati similare din statele Uniunii Europene cat si a disparitatilor interne (ex. urban-rural, disparitati zonale etc.).

    Cele PATRU DOMENII care prin structura contribuie la definirea provocarilor de dezvoltare pentru judetul Prahova sunt:
       - Infrastructura de transport
       - Infrastructura de mediu
       - Economic
       - Social

    PRIORITATILE DE DEZVOLTARE sunt concentrate pe domeniile eligibile pentru interventiile structurale ( Fondul European pentru Dezvoltare Regionala, Fondul Social European, Fondul de Coeziune) si de asemenea, sunt formulate pornind de la prioritatile nationale, agreate de Comisia Europeana, identificate in Planul National de Dezvoltare pentru perioada 2007-2013, in Programul Operational Regional "Dezvoltare Regionala 2007-2013" si in Planul de Dezvoltare al Regiunii Sud Muntenia.

    Prioritate in alocarea fondurilor o vor avea acele masuri si proiecte care au o influenta directa si puternica asupra dezvoltarii locale:
       - Dezvoltarea infrastructurii locale
       - Reabilitarea centrelor urbane cu potential de crestere economica;
       - Cresterea competitivitatii judetului ca locatie pentru afaceri;
       - Reducerea disparitatilor socio-economice.

    VIZIUNEA DE DEZVOLTARE a judetului Prahova se constituie pe oportunitatile pe care integrarea europeana le ofera pentru valorificarea potentialului local. Consiliul Judetean Prahova impreuna cu autoritatile administratiei publice locale iau decizii comune privind locul unde investitiile publice trebuie realizate cu prioritate si cresterea economica trebuie incurajata, avand la baza urmatoarele politici:
       1.  Atragerea fondurilor europene nerambursabile prin proiecte viabile de interes regional/judetean/zonal;
       2.  Sporirea aportului propriu in finantarea investitiilor ca urmare a stimularii dezvoltarii economice locale, a promovarii oportunitatilor de afaceri care sa         conduca la cresterea veniturilor proprii ale localitatilor si in acest context a sumelor alocate obiectivelor publice necesare;
       3.  Promovarea parteneriatului public, ca instrument important in dinamica proiectelor de dezvoltare pentru sectorul public, avand ca punct de plecare gasirea         unui obiectiv comun pentru toate partile implicate, cu riscuri si beneficii impartite;
       4.  Utilizarea imprumuturilor bancare ca suport alternativ in sustinerea cofinantarii unor proiecte relevante.


    In vederea dezvoltarii echilibrate a localitatilor si pentru a raspunde nevoilor comunitatilor, au fost evaluate domeniile de interes public. Astfel au fost selectate prioritatile care asigura concentrarea resurselor disponibile pentru realizarea acelor obiective si masuri cu impact maxim asupra dezvoltarii locale si care sunt compatibile cu prioritatile si masurile din POR 2007-2013, in domeniile de interventie ale fondurilor structurale.

    OBIECTIVUL GENERAL:
    Cresterea atractivitatii judetului Prahova, prin dezvoltare durabila si echilibrata, un nivel adecvat al ofertei de servicii, asigurandu-se in acelasi timp protectia mediului.

       Planul de dezvoltare al judetului Prahova a fost elaborat avand la baza nevoile desprinse din Analiza socio-economica a judetului si din Analiza SWOT si trebuie privit ca un cadru de planificare strategic care defineste caile prin care sectorul public poate actiona eficient prin folosirea resurselor locale. El constituie baza dezvoltarii planurilor de actiune pentru organizatiile partenere si pentru programele cu finantare nationale si europene care sprijina dezvoltarea regionala.
       Planul estimeaza necesarul de finantare a judetului, fiind instrumentul prin care sunt promovate prioritatile si interesele in domeniul economic si social.
       Elementele constitutive ale planului urmaresc obtinerea unei dezvoltari echilibrate a tuturor localitatilor judetului, a comunitatilor urbane si rurale si oferirea de oportunitati egale pentru toti locuitorii acesteia.

    SCOPUL STRATEGIC:
    Dezvoltarea economica si sociala durabila si echilibrata a judetului, prin reducerea disparitatilor (intre mediul urban si rural, intre centrele urbane si arealele adiacente, iar in cadrul oraselor, intre zonele atractive pentru investitori si cele neatractive) si cresterea coeziunii economice si sociale, cresterea prosperitatii si standardului de viata al locuitorilor judetului.

       Planul este o expresie a viziunii, valorilor si principiilor identificate si furnizeaza o abordare echilibrata si integrata privind dezvoltarea judetului cu accent pe:    - imbunatatirea infrastructurii de baza;
       - protejarea si imbunatatirea conditiilor de mediu;
       - promovarea dezvoltarii echilibrate a tuturor localitatilor;
       - facilitarea cresterii economice;
       - imbunatatirea serviciilor sociale la nivelul comunitatilor rurale si urbane si cresterea gradului de ocupare.

       De asemenea, se concentreaza pe provocarile si oportunitatile de dezvoltare existente in judetul Prahova, urmarind totodata eliminarea barierelor cu privire la progresul economic si social si raspunde punctelor de vedere ale comunitatilor referitoare la factorii dominanti ai dezvoltarii pe termen lung.



    CAPITALUL SOCIAL PRAHOVA



    POPULATIA JUDETULUI PRAHOVA


    curs evaluator

    Populatia judetului Prahova la 1 ianuarie 20081 era de 819.600 locuitori. Raportata la suprafata judetului, rezulta o densitate a populatiei de 173,8 locuitori/km2. Numarul de locuitori situeaza judetul pe primul loc in ierarhia judetelor.

    In mediul urban traiesc 414.238 locuitori, iar in mediul rural 405.362 locuitori, gradul de urbanizare fiind de 50,5%. Populatia municipiului Ploiesti reprezinta 28,1% din populatia judetului, respectiv 230.640 locuitori. Din punct de vedere al structurii pe sexe, populatia se caracterizeaza printr-o usoara predominare a populatiei feminine (51,6%), raportul intre sexe pe total judet fiind de 94 persoane de sex masculin la 100 persoane de sex feminin.

    Incepand din anul 1990 populatia judetului a inregistrat o continua scadere, intr-un ritm mediu anual de -0,4%, fapt ce a condus la pierderea in anul 2007 a primei pozitii intre judetele tarii, in favoarea judetului Iasi. Scaderea populatiei a fost insotita de o mutatie semnificativa in structura pe varste, accentuandu-se procesul de imbatranire demografica. Astfel, comparativ cu anul 1990 proportia persoanelor varstnice (60 ani si peste) a crescut de la 15,8% la 20,6%, in timp ce proportia populatiei tinere (0-14 ani) a scazut de la 22,5% la 14,3%, in total populatie.

    cursuri calificare cursuri formator


    In anul 2007 comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, se observa o scadere a numarului deceselor sub un an (-37,7%), a nascutilor vii (-7,4%), a divorturilor (-7,0%), a deceselor (-5,1%) si o crestere a numarului casatoriilor (+26,7%). Sporul natural inregistrat in anul 2007 a fost in continuare negativ, de -2.242 persoane, fata de -2.174 persoane in aceeasi perioada a anului precedent.

    Principalele cauze de deces in anul 2007 au fost urmatoarele:
    - boli ale aparatului circulator (64,6% din decese);
    - tumori (16,5%);
    - boli ale aparatului digestiv (6,1%);
    - boli ale aparatului respirator (4,3%);
    - leziuni traumatice, otraviri (4,1%).